tlo_superfoods_red_so_good_09_09_2022

Skorzystaj z mocy antyoksydantów

Styl życia
wstecz
Skorzystaj z mocy antyoksydantów

Przeciwutleniacze to substancje, które zapobiegają uszkodzeniom komórek spowodowanym przez wolne rodniki – niesparowane elektrony o właściwościach silnie destrukcyjnych. Aktywność przeciwutleniaczy – zwanych też antyoksydantami jest kluczowa dla: zdrowia organizmu, ryzyka powstania wielu schorzeń a także dla spowolnienia procesów starzenia [1].

 

Stres oksydacyjny

 

Stresem oksydacyjnym nazywamy zaburzoną równowagę pomiędzy przeciwutleniaczami a ilością produkowanych wolnych rodników. Wewnątrzkomórkowy i zewnątrzkomórkowy stres oksydacyjny może prowadzić nie tylko do uszkadzania ścian komórek, przyśpieszając ich śmierć ale także niszczyć nić DNA. Zewnętrzne oznaki starzenia się takie siwiejące włosy, pogłębiające się zmarszczki czy nietypowa pigmentacja skóry również są wynikiem niekontrolowanych procesów działania wolnych rodników [2]. Ciało człowieka nie jest całkowicie bezbronne wobec wolnych rodników. Wytwarza własne przeciwutleniacze - enzymatyczne.

 

Wspieraj organizm w walce z wolnymi rodnikami

 

Pomimo możliwości wytwarzania własnych przeciwutleniaczy, organizm warto wspierać poprzez ich zewnętrzną podaż w postaci: świeżych warzyw, owoców lub roślinnych ekstraktów. Szereg badań wykazał, pozytywny wpływ konsumpcji produktów bogatych w antyoksydanty na zdrowie człowieka.

 

Zielona herbata

 

Badanie przeprowadzone na ponad 40 tys. Japończyków w wieku od 40-79 lat, wykazało, że spożywanie zielonej herbaty wiąże się ze zmniejszoną śmiertelnością z powodu wszystkich przyczyn i chorób układu krążenia [3]. Inne randomizowane kontrolowane badanie wykazało, że zielona herbata jest skuteczna w obniżaniu ciśnienia krwi, cholesterolu LDL, stresu oksydacyjnego i markerów przewlekłego stanu zapalnego już po 3 tygodniach stosowania [4].

 

Owoce Acai

 

Właściwości owoców acai są uznawane powszechnie za prozdrowotne. Acai to małe, ciemnofioletowe jagody, rosnące w amazońskich lasach. Zawierają spore ilości błonnika, wapnia, żelaza oraz antyoksydantów -antocyjanin i flawonoidów. Jagody zawierają też sterole roślinne, które mają pozytywny wpływ profil lipidowy. Potwierdzają to badania, na zwierzętach karmionych pulpą z owoców acai [5]. Ze względu na swoje udokumentowane właściwości wspomagające gojenie ran [6], są szeroko wykorzystywane w przemyśle kosmetycznym.

 

Kurkuma

 

Kurkuma posiada szeroki zakres działania terapeutycznego, w tym działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwutleniające i przeciwbakteryjne [7]. Związek znany głównie z medycyny Ajurwedyjskiej, jest pozyskiwany z kłączy ostryżu długiego (Curcuma longa L.) może występować jako składnik przypraw (Curry) o bardzo intensywnym kolorze i smaku lub suplementu diety.

 

Nasiona winogron

 

Nasiona winogron były niegdyś odpadem przemysłu winiarskiego. Obecnie ściągają zainteresowanie naukowców, ze względu na zawarte w ich olejach flawonoidy i polifenole. Przeprowadzone badania, zarówno in vitro jak i in vivo, wykazały, że wyciąg z nasion winogron może mieć zastosowanie w leczeniu lub wspomaganiu leczenia: wrzodów żołądka, przeciwdziałania chorobom sercowo-naczyniowym oraz kilku chorobach skóry [8].

 

Spirulina

 

Do superfoods zaliczana jest także spirulina. Jej profil biochemiczny obejmuje wiele bioaktywnych cząsteczek o ogromnym potencjale dla zdrowotnym. Wykazano, ze może mieć zastosowanie w zapobieganiu i/lub progresji chorób neurodegeneracyjnych, w szczególności choroby Parkinsona, choroby Alzheimera i stwardnienia rozsianego [9].

 

Wiśnia

 

Cierpką wiśnię upodobali sobie sportowcy, ze względu na jeden z najwyższych potencjałów antyoksydacyjnych a co za tym idzie, właściwości przeciwzapalnych. Suplementację stosuje się najczęściej przed wymagającego wydarzeniami sportowymi takimi jak maraton czy triathlon. Kilkudniowa suplementacja prowadzi do kumulacji związków przeciwzapalnych co pozwala zmniejszyć szkodliwy wpływ ekstremalnego wysiłku [10]. Źródeł antyoksydantów jest wiele a opisanie ich wszystkich przekracza możliwości jednego artykułu, tak samo jak i ich zastosowania.

 

Czy antyoksydanty pozwalają starzeć się wolniej?

 

Rzeczywiście, jednym z proponowanych mechanizmów starzenia się jest teoria stresu oksydacyjnego powodującego uszkodzenie błony komórkowej i DNA w wyniku nadprodukcji reaktywnych form tlenu i braku przeciwutleniaczy. Zmniejszenie go, lub dietetyczna pomoc w kontrolowaniu tego procesu, niesie ze sobą wiele nadziei. Np. bogata w antyoksydanty dieta śródziemnomorska i okinawska promują dobre zdrowie i długowieczność [11].

 

Sen a stres oksydacyjny

 

Jednym z bardzo ważnych, naturalnych antyoksydantów organizmu jest melatonina – „hormon snu”.  Mimo iż główną funkcją melatoniny jest regulowanie rytmu dobowego, hormon też posiada silne właściwości antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne. Niestety, w przeciwieństwie do innych przeciwutleniaczy nie ulega regeneracji. Dodatkowo jej wytwarzanie blokuje jasne, niebieskie światło (np. ze smartphona lub laptopa). Jej produkcja naturalnie spada wraz z wiekiem co może wpływać na powstanie chronicznych stanów zapalnych.
Naturalnie melatoninę znajdziemy w wiśniach czy czereśniach.

 

Prosty sposób na wdrożenie antyoksydantów do życia

 

Najłatwiej wprowadzić zmiany na poziomie stylu życia – czyli diety i aktywności fizycznej. Trudniej jest zmienić np. miejsce, w którym mieszkamy czy pracę, którą wykonujemy. Ale! Dodanie do diety większej ilości owoców, warzyw oraz superfoodsów może mieć istotny, długofalowy wpływ na ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych czy nawet nasz wygląd.  Z pomocą przychodzą też suplementy diety, które mogą wchodzić w skład koktajli, owsianek czy nawet deserów.

Bibliografia

  1. T. M. Florence, “The role of free radicals in disease,” Aust N Z J Ophthalmol, vol. 23, no. 1, pp. 3–7, 1995, doi: 10.1111/J.1442-9071.1995.TB01638.X.
  2. S. Zhang and E. Duan, “Fighting against Skin Aging: The Way from Bench to Bedside,” Cell Transplant, vol. 27, no. 5, pp. 729–738, May 2018, doi: 10.1177/0963689717725755.
  3. H. M. Kim and J. Kim, “The Effects of Green Tea on Obesity and Type 2 Diabetes,” Diabetes Metab J, vol. 37, no. 3, p. 173, Jun. 2013, doi: 10.4093/DMJ.2013.37.3.173.
  4. M. P. Nantz, C. A. Rowe, J. F. Bukowski, and S. S. Percival, “Standardized capsule of Camellia sinensis lowers cardiovascular risk factors in a randomized, double-blind, placebo-controlled study,” Nutrition, vol. 25, no. 2, pp. 147–154, Feb. 2009, doi: 10.1016/J.NUT.2008.07.018.
  5. M. Oliveira de Souza, M. Silva, M. E. Silva, R. de Paula Oliveira, and M. L. Pedrosa, “Diet supplementation with acai (Euterpe oleracea Mart.) pulp improves biomarkers of oxidative stress and the serum lipid profile in rats,” Nutrition, vol. 26, no. 7–8, pp. 804–810, Jul. 2010, doi: 10.1016/J.NUT.2009.09.007.
  6. M. H. Kang, S. Choi, and B. H. Kim, “Skin Wound Healing Effects and Action Mechanism of Acai Berry Water Extracts,” Toxicol Res, vol. 33, no. 2, p. 149, 2017, doi: 10.5487/TR.2017.33.2.149.
  7. K. T. Żywności, W. Nauk O Żywności, and Z. Rybactwa, “Kurkumina-prozdrowotny barwnik kurkumy Curcumin-health-promoting pigment of turmeric Sylwia Przybylska,” 2015. [Online]. Available: www.phie.pl
  8. Y. Yilmaz and R. T. Toledo, “Health aspects of functional grape seed constituents,” Trends Food Sci Technol, vol. 15, no. 9, pp. 422–433, Sep. 2004, doi: 10.1016/J.TIFS.2004.04.006.
  9. T. Trotta, C. Porro, A. Cianciulli, and M. A. Panaro, “Beneficial Effects of Spirulina Consumption on Brain Health,” Nutrients 2022, Vol. 14, Page 676, vol. 14, no. 3, p. 676, Feb. 2022, doi: 10.3390/NU14030676.
  10. J. A. Hill, K. M. Keane, R. Quinlan, and G. Howatson, “Tart Cherry Supplementation and Recovery From Strenuous Exercise: A Systematic Review and Meta-Analysis,” Int J Sport Nutr Exerc Metab, vol. 31, no. 2, pp. 154–167, Jan. 2021, doi: 10.1123/IJSNEM.2020-0145.
  11. S. Wichansawakun and H. S. Buttar, “Antioxidant Diets and Functional Foods Promote Healthy Aging and Longevity Through Diverse Mechanisms of Action,” The Role of Functional Food Security in Global Health, pp. 541–563, Jan. 2019, doi: 10.1016/B978-0-12-813148-0.00032-3.

 

Fitness Authority Sp. z o.o.

ul. Konna 40

80-174 Otomin

NIP: 9571037001

REGON: 221006572

KRS: 0000355208

 

Klienci indywidualni: kontakt@sogood.pl

Klienci biznesowi: zamowienia@sogood.pl

Telefon: 58 347-06-04